جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم گالوانیزه کاسپین با استفاده از ورق گالوانیزه گرم  و استاندارد تولید و در ابعاد و سایزهای متنوع قابل ارائه می باشد. از جعبه تقسیم برق گالوانیزه در لوله کشی روکار و توکار  برق استفاده و به عنوان محل سربندی کابل ها و دسترسی به آنها در نظر گرفته میشود.

سایز لوله ورودی در جعبه تقسیم گالوانیزه بر اساس استاندارد DIN تولید لوله برق از سایز PG11 الی PG48 ساخته می شود. سایز لوله ورودی در جعبه تقسیم گالوانیزه  بر اساس استاندارد BS تولید لوله برق از سایز M20 الی M50 ساخته می شود.

جعبه تقسیم گالوانیزه چه ویژگی دارد؟

جعبه تقسیم گالوانیزه در زمره تجهیزات ساختمانی و صنعتی شناخته می شود که در تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنچه که در ساختار این نوع از جعبه تقسیم ها، از عمل گالوانیزاسیون استفاده شده است، مقاومت شگفت انگیزی در برابر رطوبت، آب باران و سایر سیالات خورنده از خود نشان می دهند. به همین دلیل از باکس های گالوانیزه در محیط های روباز و بدون پوشش استفاده می گردد.

تعبیه ورودی و خروجی های متعدد در جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم گالوانیزه دارای یک نوع ساختار کاملا مهندسی شده می باشد. همانطور که می دانید این جعبه تقسیم ها در مسیر لوله کشی برق نصب می شوند. لوله هایی که از جنس فولادی برای حمایت از کابل های برق مورد استفاده قرار می گیرند برای آنکه بتوانند یکسری انشعاب گیری های متعددی را در مسیر خود ایجاد کنند لازم است که یک جعبه تقسیم در میانه مسیر این لوله ها کار گذاشته شود تا از این طریق انشعابات بیشتری در مسیرهای مستقیم، پایین یا به سمت بالا گرفته شود.

اگر در ساختار جعبه تقسیم گالوانیزه دقت کرده باشیم در دور جعبه تقسیم چندین ورودی و خروجی دایره ای شکل وجود دارد. این حفره ها دقیقا محل ورود لوله های برق می باشند. به طور کلی نمی توان لوله ها را خارج از محفظه جعبه تقسیم قرار داد چرا که در این صورت بخشی از بدنه سیم های برق با محیط بیرون تماس پیدا می‌کند که از این طریق احتمال آسیب پذیر بودن آنها افزایش می یابد.

به همین دلیل لوله ها به طور مستقیم وارد ورودی‌ها و خروجی‌های جعبه تقسیم ترمینال دار می شوند و بعد از آن که اتصالات میان سیم های برق برقرار شد سیم های اضافی از مسیرهای انشعاب گیری شده در داخل لوله هدایت می شوند.

جعبه تقسیم گالوانیزه چه ویژگی دارد؟

دسترسی سریع به محل اتصالات با جعبه تقسیم گالوانیزه

شما با استفاده از جعبه تقسیم گالوانیزه در هر زمانی که بخواهید میتوانید به محل اتصالات در داخل جعبه دسترسی داشته باشید. برای این کار تنها کافی است درپوش این جعبه را که از طریق پیچ به محفظه اصل متصل شده است جدا کنید. این قابلیت ارزشمند در جعبه تقسیم ها شرایطی را برای شما فراهم می کند تا در بلند مدت بتوانید براحتی هرگونه تغییری در داخل این جعبه ها انجام دهید.

همچنین اگر به هر طریقی اشکالی در محل اتصالات به وجود آید، درپوش ها در سریعترین زمان قابلیت جداسازی از محفظه اصلی را دارند. البته دسترسی شما همانطور که گفته شد همواره منوط به باز کردن پیچ های اتصال دهنده می باشد. در نتیجه اعمال نیرو و فشار ناخواسته منجر به باز شدن درپوش ها نمی شود. این ویژگی باعث میشود تا امنیت جعبه تقسیم گالوانیزه زمانی که در یک محیط پر تنش صنعتی استفاده می شود به مراتب افزایش یابد.

جعبه تقسیم و نقش آن در تاسیسات برقی

به طور کلی زمانی که تجهیزاتی از قبیل سینی کابل و ساپورت ها نصب گردید و کابل ها و سیم ها از روی آن ها عبور داده شد، در بعضی از مواقع این نیاز وجود دارد که از این سیم و کابل ها انشعاباتی گرفته شود. به طور کلی برای آن که این انشعابات هم در دسترس باشند و از آن ها در برابر گرد و غبار و سایر عوامل محیطی محافظت شود، از جعبه تقسیم آلومینیومی یا گالوانیزه استفاده می گردد.

عمل گالوانیزاسیون در جعبه تقسیم گالوانیزه

به طور کلی در ساختار ورق گالوانیزه از فولاد استفاده می شود. اما این فولاد تحت شرایط خاصی به گالوانیزه شده و به این ترتیب مقاومت آن در برابر رطوبت افزایش پیدا می کند. نحوه گالوانیزاسیون ورق های فولادی به روش گرم و سرد انجام می پذیرد.

در روش سرد، که در دمایی پایین عمل گالوانیزاسیون انجام می شود، محلولی با ماهیت اسیدی به همراه نمک روی مهیا شده و از طریق پاشش بر روی سطح فولاد، مولکول های روی با آهن پیوند تشکیل داده و به این ترتیب مقاومت فولاد در برابر رطوبت افزایش پیدا می کند.

اما از آنجایی که دما در این روش پایین است، مقاومت چندانی را به فولاد نخواهد بخشید. در عمل گالوانیزاسیون گرم ،فولاد در حمام روی غوطه ور شده و پس از مدتی از آن خارج می شود. به این ترتیب مولکول های فلز روی با فولاد پیوند مستحکم تری بسته و مقاومت آن را افزایش می دهند.

به همین دلیل در ساختار اکثر جعبه تقسیم های صنعتی و ساختمانی از ورق هایی استفاده می شود که با روش گالوانیزاسیون گرم، پوشش دهی شده باشند.

عمل گالوانیزاسیون در جعبه تقسیم گالوانیزه

ابعاد و اندازه جعبه تقسیم برق گالوانیزه

  • جعبه تقسیم سایز ۲۰۰ * ۲۰۰
  • جعبه تقسیم سایز ۱۵۰ * ۱۵۰
  • جعبه تقسیم سایز ۱۰۰ * ۱۰۰
  • جعبه تقسیم سایز ۱۵۰* ۲۰۰
  • جعبه تقسیم سایز ۳۰۰* ۲۰۰
  • جعبه تقسیم سایز ۳۰۰* ۳۰۰

این ابعاد در واقع اندازه طول و عرض جعبه تقسیم گالوانیزه می باشد. اما بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش می آید که عمق یا ارتفاع این جعبه ها چقدر است؟ عمق این جعبه ها معمولاً در دو سایز ۵۰ و ۶۰ میلی متر می باشد. طبیعتا هر چقدر سایز این جعبه ها افزایش می یابد لازم است که ارتفاع آن ها نیز بیشتر شود.

اما متغیر دیگری نیز وجود دارد که مرتبط با ضخامت جعبه تقسیم ها می باشد. هرچقدر ضخامت بدنه یا ورقه ساخت جعبه تقسیم گالوانیزه بیشتر باشد قطعاً وزن آن نیز افزایش می یابد و به همان نسبت مقاومت فیزیکی آن نیز بیشتر می‌شود.

اما یک سایز استاندارد برای ضخامت جعبه ها در نظر می‌گیرند که برابر با ۰/۷ و ۰/۹ میلی متر می باشد. بازهم با افزایش سایز فیزیکی این جعبه ها ضخامت ورق به کار گرفته نیز افزایش می یابد. اینکه کدام یک از این سایزها را برای پروژه خود انتخاب کنید بستگی به وسعت کاری شما دارد.

در واقع جعبه هایی که سایز بزرگتری دارند می توانند تعداد ورودی و خروجی های متعددی را در جهت های مختلف داشته باشند. البته یک نوع جعبه تقسیم گرد نیز وجود دارد که دارای ابعاد طول و عرض نیستند و بر اساس ابعاد قطر سنجیده می شوند.

آیا میتوان از هر لوله ای برای جعبه تقسیم گالوانیزه استفاده کرد؟

اصولا شما نمی توانید هر سایز لوله را برای یک جعبه تقسیم گالوانیزه استفاده کنید. زیرا همانطور که گفته شد در اطراف بدنه این جعبه تقسیم ها حفره هایی برای ورود لوله ها تعبیه شده است که از لحاظ قطر نسبت به دیگر جعبه ها متفاوت هستند. به عنوان مثال در جعبه تقسیم ۱۰۰ *۱۰۰ شما مجاز هستید که از لوله مدل pg۱۳/۵ استفاده کنید. همچنین برای جعبه های با سایز ۲۰۰*۲۰۰ شما باید از لوله های با سایز یا مدل pg۱۶ استفاده کنید.

برای دیگر نمونه ها نیز یک جدول اطلاعاتی وجود دارد که معمولاً در حین خرید، فروشنده در اختیار شما قرار می دهد. لذا قطر لوله سازگاری و هماهنگی لازم با سایز مذکور جعبه تقسیم را دارد. در نتیجه لوله های بزرگتر قابلیت ورود به این ابعاد جعبه تقسیم گالوانیزه را ندارند. این نکته فوق‌العاده مهم است به خصوص در زمان خرید این جعبه ها که حتماً باید سایز لوله ها را نیز ارزیابی کنید و متناسب با قطر و ابعاد فیزیکی آنها جعبه تقسیم ها را نیز خریداری کنید.

جعبه تقسیم گالوانیزه

نصب جعبه تقسیم گالوانیزه در ارتفاعات بلند دیوار

در فرایند نصب جعبه تقسیم گالوانیزه معمولاً ترجیح بر این است تا جعبه ها در ارتفاعات کوتاه دیواره یک سازه نصب نشوند. زیرا در چنین شرایطی افراد به صورت ناخواسته می توانند با این جعبه ها برخورد داشته باشند و یا اینکه تجهیزات ماشینی که در صنایع مختلف وجود دارند باعث آسیب به جعبه ها شوند. به همین دلیل در فرآیند نصب این جعبه ها بهتر است که ارتفاعات بلند دیوار انتخاب شوند چرا که در چنین شرایطی دسترسی به این جعبه ها به راحتی ممکن نیست و فقط در مواقع لزوم تکنسین های نصب می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

البته ساختار بدنه این جعبه تقسیم ها فوق العاده محکم و با مقاومت بالا می باشد. اما برای آنکه هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش یابد و امنیت جعبه ها نیز برای یک مدت زمان طولانی بیشتر شود نصب این جعبه ها در نزدیکی سقف و در مسیر لوله کشی بهتر است.

انتخاب جعبه تقسیم فلزی یا پلاستیکی

با توجه به آنکه نمونه های پلاستیکی انواع جعبه تقسیم ضد انفجار نیز در بازار موجود می باشند. اما از لحاظ مقاومت فیزیکی هرگز نمی توانند به اندازه استحکام جعبه تقسیم گالوانیزه که از ورق های فولادی بسیار مستحکم ساخته شده اند باشند. طبیعتاً قیمت جعبه های پلاستیکی نیز کمتر از نوع فلزی است و معمولاً در محیط های کم تنش در داخل سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا برای محیط های صنعتی همواره پیشنهاد می شود که نوع گالوانیزه این جعبه ها به کار گرفته شود.

مزایای استفاده از جعبه تقسیم

در این نوع از جعبه تقسیم ها برای افزایش سطح ایمنی در ساختار آنها می توان از سوکت ها، ترمینال ها و سوئیچ ها استفاده کرد و به واسطه این تجهیزات انشعابات مورد نظر ایجاد گردد. این نوع از جعبه تقسیم ها در برابر درجه حرارت های بالا و رطوبت از سیم ها و کابل ها محافظت می کنند و در صورتی که نیاز به استفاده از مدار فرمان در تجهیزات الکتریکی صنایع و یا ساختمان ها وجود داشته باشد، این نوع از جعبه تقسیم ها از آن در برابر فشار و ضربه از آنها محافظت می کند.