سایز لوله برق

سایز لوله برق را چگونه باید مشخص کرد؟

سایز لوله برق ارتباط مستقیمی با تعداد و سایر رشته سیم های عبوری دارد. به طور کلی لوله ها بر اساس نوع کاربردی که دارند، در سایزهای گوناگون تولید می شوند. تولید لوله ها در سایز های متفاوت این امکان را برای مجریان فراهم می کند که در مسیر های گوناگون از رشته سیم هایی با سایز بندی و تعداد متفاوت استفاده کنند.

سایز لوله برق یکی از راه های شناسایی و انتخاب لوله برق برای تاسیسات برقی مورد نظر است. در هنگام اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع از لوله های برقی استفاده می شود. این لوله ها در شکل ها و سایز های گوناگونی قرار دارند‌ و هر یک وظیفه مشخصی را بر عهده دارند.

یک لوله برق وظیفه دارد تا سیم ها و کابل های برق موجود در تاسیسات برقی صنایع و ساختمان ها را، در برابر عوامل خارجی مانند برخورد اجسام تیز و برنده، رطوبت موجود در محیط و اشعه های مضر خورشیدی محافظت کند. اما چگونه می توان سایز لوله برق را به درستی انتخاب کرد؟ منظور از سایز بندی لوله برق چیست؟

نحوه تعیین سایز لوله برق

به منظور خرید لوله برق باید به عوامل گوناگونی توجه شود که از جمله مهمترین آن ها می توان به سایز لوله برق اشاره کرد. لوله های برق مطابق با استاندارد های موجود در سطح جهانی، در سایز های گوناگونی تولید می شوند. به همین دلیل خریداران باید در هنگام خرید به سایز لوله برق توجه کنند. به طور کلی به منظور تعیین سایز و اندازه لوله برق باید به دو عامل اصلی توجه شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایز لوله برق را چگونه باید مشخص کرد؟

۱- سایز سیم ها و کابل ها

به سایز سیم ها و یا کابل های موجود در لوله ها توجه شود. هر چه سایز سیم ها و کابل های برق کوچکتر باشد، لوله مورد نظر کوچکتر خواهد بود. عمدتا برای سیم هایی با ابعاد و اندازه ۱.۵ لوله سایز ۲۰ و برای سیم ها و کابل های با ابعاد ۲.۵ از لوله ۲۵ به بالا استفاده می شود. البته به یاد داشته باشید که هر چه در لوله مورد نظر هوای بیشتری در اطراف سیم ها و کابل ها قرار داشته باشد، احتمال آتش سوزی سیم ها و کابل ها کاهش پیدا خواهد کرد.

چرا که هوای موجود گرمای سیم ها و کابل ها را جذب کرده و آن را خنک نگه می دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که افزایش سایز لوله برق مورد نظر هزینه های بسیار سنگینی را برای افراد به همراه خواهد داشت. از همین رو توصیه می شود که نقطه استاندارد و بهینه ای برای انتخاب سایز لوله در نظر گرفته شود.

۲- تعداد سیم ها و کابل ها

از دیگر عوامل مهمی که در تعیین سایز لوله برق اهمیت بسیار زیادی دارد، تعداد سیم ها و کابل های موجود در یک لوله است. گاهی اوقات پیمانکاران برق می خواهند در یک مسیر لوله کشی چندین سیم سایز ۱.۵ به کار بگیرند. به کارگیری این سیم ها و کابل ها در لوله ای با سایز ۲۰ سبب می شود تا حجم فضای اطراف لوله ها و کابل ها کاهش پیدا کند. به این ترتیب احتمال آتش سوزی سیم ها و کابل ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

در چنین مواقعی توصیه می شود که متناسب با سایز سیم ها و کابل هایی که در لوله ها قرار دارد، سایز لوله ها را افزایش داد. به این ترتیب احتمال آتش سوزی و آسیب دیدن سیم ها و کابل ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. عموما سایز لوله برق برای سه رشته سیم ۱.۵ میلی متر، ۲۰ در نظر گرفته می شود.

سایز لوله برق را چگونه باید مشخص کرد؟

سایز لوله برق چه تاثیری در انتخاب نوع لوله برق دارد؟

به منظور درک هرچه بهتر راه های تشخیص ابعاد و اندازه و سایز لوله برق، بهتر است در وهله اول با لوله برق و انواع آن بیشتر آشنا شویم. لوله برق از جمله تجهیزات پر کاربرد موجود در صنایع است که در تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این لوله ها به عنوان پوششی روی سیم ها و کابل های برقی قرار گرفته و از آن ها در برابر عوامل خارجی محافظت می کند.

سایز لوله برق در هر یک از انواع لوله به کار گرفته شده در تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع، یکسان است اما در برخی از موارد و در بعضی از مدل های لوله برق سایز لوله های برق با تفاوت های عمده ای برخوردار خواهد شد. در ادامه به بیان سایز لوله برق در هر یک از انواع لوله خواهیم پرداخت.

سایز لوله برق فلکسیبل

لوله های فلکسیبل، از جمله لوله های پر کاربرد موجود در صنایع گوناگون است. این دسته از لوله ها از ورق های گالوانیزه شده تشکیل شده اند و روکشی از ماده پی وی سی روی سطح آن ها قرار می گیرد. به طور کلی سایز لوله برق فلکسیبل ارتباط مستقیمی با نوع و اندازه سیم و کابل به کار رفته در آن دارد. اما عمدتا در صنایع گوناگون در این لوله ها به واسطه وزن بیش از حدی که دارند، سایز لوله برق فلکسیبل بیش از ۳۲ در نظر گرفته نمی شود.

سایز لوله برق را چگونه باید مشخص کرد؟

سایز لوله برق فلزی

از دیگر لوله های پر کاربرد برق می توان به لوله های فلزی اشاره کرد. این لوله ها که عمدتا به صورت گالوانیزه در نظر گرفته می شوند، از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل از این لوله ها به وفور در صنایع گوناگون استفاده می شود. عمدتا سایز لوله برق فلزی نیز مانند لوله فلکسیبل بزرگ در نظر گرفته نمی شود چرا که با افزایش قطر و سایز لوله وزن آن به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل نصب آن بسیار پیچیده و سخت خواهد شد. به خصوص که افراد بخواهند از این لوله ها در زیر سقف و ارتفاع کار کنند.

سایز لوله برق پی وی سی

از دیگر لوله های پر کاربرد موجود در صنایع به خصوص صنایع ساختمانی می توان به لوله های برق پی وی سی اشاره کرد‌ این لوله ها نسبت به سایر لوله های موجود در بازار که در بالا نیز به آن ها اشاره شد، از وزن بسیار کمتری برخوردار هستند. سایز لوله برق پی وی سی اعداد ۲۰، ۲۵، ۳۲؛ ۶۳ و… است. به این ترتیب می توان گفت که لوله های پی وی سی برق در سایز های بزرگ نیز قابلیت استفاده را دارند.
جهت مشاوره و خرید انواع مختلف لوله برق می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

تماس جهت مشاوره و خرید انواع لوله برق : ۰۲۱۴۱۸۰۵